Prace nad budową repliki wozu pancernego Ehrhardt M17 rozpoczęły się w listopadzie ubiegłego roku. Zespół Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości pracujący nad wystawą stałą nowego Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 odebrał w Stradyniu finalną wersję repliki, która powstawała tam przez 10 miesięcy. To kolejny ważny krok w realizacji tego unikatowego projektu, który mógł zostać zrealizowany dzięki zaangażowaniu i doświadczeniu Państwa Małgorzaty i  Waldemara Banaszyńskich z Pracowni Renowacji Zabytków Techniki Militarnej w Wolsztynie oraz pasjonatów historii, którzy  wspierali proces odbudowy od strony merytorycznej i kwerendalnej.

Kadłub pojazdu został wykonany z wysoką precyzją i dbałością o detale. Tam gdzie było to możliwe, zastosowano technologię zgodną z metodologią powszechną na początku XX wieku. Warto podkreślić, że stalowe płyty pancerza mają grubości odpowiadające tym z epoki, a do ich montażu wykorzystano blisko 3000 ręcznie zgrzewanych nitów, gdyż w czasach, w których budowano Ehrhardta śruby nie były powszechnie używane i były bardzo drogie. Wśród odtworzonych mechanizmów na szczególną uwagę zasługuje sterowany z kabiny system otwierania żaluzji chłodnicy, który chronił ten delikatny element pojazdu przed uszkodzeniem podczas ostrzału wroga. Okazale prezentują się oryginalne elementy wyposażenia pochodzące z epoki, takie jak reflektory czy stalowo-drewniany podnośnik samochodowy, który jest 10 razy większy niż używane współcześnie. Pojazd pomalowano farbą podkładową w kolorze  ciemnoczerwonym, imitującym minię ołowianą stosowaną przez Niemców w okresie I wojny światowej, którą następnie pokryto szarym kolorem kamuflującym. Warto podkreślić, że odcień szarości został bardzo precyzyjnie odtworzony na podstawie dobrze zachowanej niemieckiej skrzynki amunicyjnej z okresu I wojny światowej. Wóz  na żywo robi ogromne wrażenie, także swoimi imponującymi rozmiarami.

W prace przy tworzeniu nowej siedziby Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 zaangażowani są liczni eksperci z różnych branż. W tym wypadku nad budową repliki Ehrhardta M17 czuwał Marcin Wilk – biegły sądowy w dziedzinie zabytków techniki militarnej, pasjonat i znawca militariów, który wspierał projekt rekonstrukcji wozu swoją wiedzą merytoryczną i doświadczeniem.

Zważywszy, że do naszych czasów nie zachował się żaden oryginalny egzemplarz samochodu pancernego Ehrhardt M17, ani nie jest znana jego oryginalna dokumentacja wykonawcza, projekt rekonstrukcji tego pojazdu miał charakter również naukowy i pozwolił ustalić wiele nieznanych dotychczas szczegółów technicznych. To bezcenne doświadczenie, które jest wartością dodaną prac nad budową ekspozycji nowego Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919.

Replika Ehrhardta M17 będzie ważnym punktem na mapie wystawy stałej. Pojazd zostanie umieszczony w sekcji poświęconej uzbrojeniu Powstańców Wielkopolskich, przybliżając zwiedzającym wyjątkową historię jego zdobycia przez Polaków pod Budzyniem.

Przejdź do treści